Akademisk succes vis-a-vis indlæringsvanskeligheder

Akademisk succes vis-a-vis indlæringsvanskeligheder

Vær social 🙂

Når en person diagnosticeres med indlæringsvanskeligheder, kan det i første omgang virke skræmmende. Men indlæringsvanskeligheder har ikke noget at gøre med en persons intelligens – trods alt havde succesfulde mennesker, såsom Walt Disney, Alexander Graham Bell, og Winston Churchill, alle indlæringsvanskeligheder.

Hvad er indlæringsvanskeligheder?

Indlæringsvanskeligheder er problemer, der påvirker hjernens evne til at modtage, bearbejde, analysere, eller gemme informationer. Disse problemer kan gøre det vanskeligt for en studerende at lære lige så hurtigt som en, der ikke er påvirket af indlæringsvanskeligheder.

Akademisk succes vis-a-vis indlæringsvanskelighederDer er mange former for indlæringsvanskeligheder. De fleste studerende, der er berørt af dem, har mere end én slags. Visse former for indlæringsvanskeligheder kan forstyrre en persons evne til at koncentrere sig eller fokusere og kan forårsage, at personens tanker vandrer for meget. Andre indlæringsvanskeligheder kan gøre det vanskeligt for en studerende at læse, skrive, stave, eller løse matematiske problemer.

Typer af indlæringsvanskeligheder

  • Ordblindhed – Forveksler bogstavnavne og lyde, vanskeligheder med at danne ord fra lyde, langsom læsning, problemer med at huske efter at have læst en tekst
  • Dyskalkuli – vanskeligheder med at lære at tælle med efter 2-, 3-, og 4-tabellen, dårlige mentale matematiske færdigheder, problemer med rumlige retninger
  • Dysgrafi – ulæselig håndskrift, svært ved at organisere ideer til skrivning
  • Dyspraksi – Problemer med sakse, knapper, tegning

Akademi inspirerer akademisk succes hos børn med indlæringsvanskeligheder

Foothills Academy blev grundlagt i 1979 for at give børn med indlæringsvanskeligheder de værktøjer, de har brug for, for at tage en post-gymnasial uddannelse og få en fremtidige karriere.

I 1970’erne så Gordon Bullivant, som var den første pædagogiske psykolog ved Alberta Børnehospital, et behov for en skole for elever, som ikke passer ind i det traditionelle uddannelsessystem.

Bullivant og nogle få partnere startede Foothills Academy, som nu er blevet verdenskendt.

Han er nu administrerende direktør og siger, at skolen er en drøm.

“Tilbage i 1976 var der bare ingen tjenester for børn med indlæringsvanskeligheder, folk troede ikke på dem. Vi sendte alle vores børn til USA for at få service der, og vi tænkte, hvorfor gør vi det ikke her i Calgary,” sagde Bullivant.

Gruppen forsøgte at skabe en skole inden for det offentlige system og fik ikke lov, så de besluttede at gå ud på egen hånd.

Akademi inspirerer akademisk succes hos børn med indlæringsvanskeligheder

“Det er ret bemærkelsesværdigt, 98 procent af vores børn gå videre til ungdomsuddannelse, vi har alt fra aeronautiske ingeniører til lærere til specialundervisningsfolk til sygeplejersker til alt, hvad du kan forestille dig,” sagde Bullivant.

Darlene Winch’s søn, Brandon, har en form for autisme, og siger, at akademiet har været livsændrende for ham.

“Da han var i syvende klasse fik vi at vide af det offentlige system, at han sandsynligvis ikke ville bestå og gå videre. Vi var nødt til at finde nogle flere muligheder, og da var det, at vi opdagede Foothills Academy,” sagde Winch.

Brandon er i 12. klasse nu, og vil blive færdig til foråret og begynde på universitetet til efteråret.

Lauree Lavoie er lærer på akademiet og er inspireret af den måde, hvorpå Bullivant beskæftiger sig med børn og forældre, når en studerende kæmper.

“Hans neuro-psykologiske baggrund giver ham alletiders forum for at kunne forklare barnet, hvordan han lærer bedst, hvordan hun kan forstå deres undervisning, og de forlader disse møder med inspiration og en stor følelser af selvsikkerhed,” sagde Lavoie.

Gennem årene er Foothills Academy blevet et af ​​verdens førende inden for specialundervisning.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *